Business Intelligence binnen de AGF

Beter inzicht in kostprijzen en marges. Weten wat de oorzaken van claims zijn of het koopgedrag van uw klanten kunnen voorspellen? Met BI binnen de AGF heeft u goud in handen.

Business Intelligence binnen de AGF markt is een expertise op zich.

  • Eén product dat per dag en leverancier verschillende inkoopprijzen heeft. Hoe bereken je dan het resultaat?
  • Commissie en vastkoop partijen die door elkaar heen worden gebruikt. Hoe bereken je dan de marge? 
  • Kosten die variëren per klant, per type transport en per product. Hoe hou je dan toch inzicht in je prijsstelling, omzetdoelstellingen en winstprognoses?
  • Met een product dat onderweg bederft, beschadigd is of niet het juiste formaat heeft. Hoe ontdek je dan de oorzaken van deze claims?
  • Een groot klantenbestand en veel kleine orders die dagelijks verschillen. Hoe bepaal je dan je belangrijke klanten & optimaliseer je het salesproces?

 

Met onze jarenlange kennis en ervaring in de AGF sector hebben we een best-practice ontwikkeld waarmee dit allemaal in één oogopslag inzichtelijk gemaakt is.

Business Intelligence binnen de AGF markt is een expertise op zich.

  • Eén product dat per dag en leverancier verschillende inkoopprijzen heeft. Hoe bereken je dan het resultaat?
  • Commissie en vastkoop partijen die door elkaar heen worden gebruikt. Hoe bereken je dan de marge? 
  • Kosten die variëren per klant, per type transport en per product. Hoe hou je dan toch inzicht in je prijsstelling, omzetdoelstellingen en winstprognoses?
  • Met een product dat onderweg bederft, beschadigd is of niet het juiste formaat heeft. Hoe ontdek je dan de oorzaken van deze claims?
  • Een groot klantenbestand en veel kleine orders die dagelijks verschillen. Hoe bepaal je dan je belangrijke klanten & optimaliseer je het salesproces?

Met onze jarenlange kennis en ervaring in de AGF sector hebben we een best-practice ontwikkeld waarmee dit allemaal in één oogopslag inzichtelijk gemaakt is.

De AGF blauwdruk van ProAnalytics is een template dashboard in Power BI voor AGF handelaren. Deze kan snel en eenvoudig worden aangepast naar de wensen van de organisatie. Het biedt handelaren een snelle start in Business Intelligence met slimme inzichten die zijn gebaseerd op kennis en ervaring in de AGF sector.
De AGF blauwdruk van ProAnalytics is een template dashboard in Power BI voor AGF handelaren. Deze kan snel en eenvoudig worden aangepast naar de wensen van de organisatie. Het biedt handelaren een snelle start in Business Intelligence met slimme inzichten die zijn gebaseerd op kennis en ervaring in de AGF sector.

Wij ontsluiten de data o.a. uit:

Gedurende de implementatie ontwikkelen we een datawarehouse wat aan ieder systeem kan worden gekoppeld, zoals Navision, GreenCommerce of FreshNG. U heeft hiermee de eerste stap gemaakt om datagedreven aan de slag te gaan. Vanaf nu bent u voor informatie niet meer afhankelijk van uw softwaresysteem, maar kunnen rapportages makkelijk in Power BI worden gemaakt met data vanuit het datawarehouse.

De blauwdruk

Iedere organisatie is uniek. Hoewel er misschien overlap is in de primaire bedrijfsprocessen zoals het inkoop-, verkoop- en magazijnproces, wil dit niet zeggen dat iedere AGF handelaar zijn organisatie op dezelfde manier aanstuurt. De ene organisatie stuurt op resultaat per partij en omzet per accountmanager, de andere organisatie stuurt meer op marge per klant en op colli per productgroep. Daarnaast is uw informatiebehoefte – net als uw organisatie en uw omgeving – continu aan verandering onderhevig. Een standaard dashboard biedt daarom geen oplossing.

De blauwdruk, die maatwerk voor uw organisatie wordt aangepast, bevat onder andere de volgende gebruikelijke rapportages die afhankelijk van uw situatie wordt toegepast:

  • Inzicht in colli, pallets, omzet en resultaat
  • Inzicht in claims
  • Inzicht in nog te factureren omzet
  • Sturen op targets
  • Vergelijken met voorgaande perioden
  • Per artikel(groep), klant & accountmanager
  • Meerdere (handels)bedrijven of meerdere locaties

De blauwdruk

Iedere organisatie is uniek. Hoewel er misschien overlap is in de primaire bedrijfsprocessen zoals het inkoop-, verkoop- en magazijnproces, wil dit niet zeggen dat iedere AGF handelaar zijn organisatie op dezelfde manier aanstuurt. De ene organisatie stuurt op resultaat per partij en omzet per accountmanager, de andere organisatie stuurt meer op marge per klant en op colli per productgroep. Daarnaast is uw informatiebehoefte – net als uw organisatie en uw omgeving – continu aan verandering onderhevig. Een standaard dashboard biedt daarom geen oplossing.

De blauwdruk, die maatwerk voor uw organisatie wordt aangepast, bevat onder andere de volgende gebruikelijke rapportages die afhankelijk van uw situatie wordt toegepast:

  • Inzicht in colli, pallets, omzet en resultaat
  • Inzicht in claims
  • Inzicht in nog te factureren omzet
  • Sturen op targets
  • Vergelijken met voorgaande perioden
  • Per artikel(groep), klant & accountmanager
  • Meerdere (handels)bedrijven of meerdere locaties

Naast een snelle implementatie zorgen wij er ook voor dat u het maximale uit uw stuurinformatie haalt. Om dit mogelijk te maken geven de we potentie van uw data weer en identificeren we “gaps” in uw informatievoorziening. Wat is er, naast de aanwezige data, nog meer nodig om de blauwdruk goed aan te laten sluiten? Welke bedrijfsprocessen zijn nog niet volledig ingericht? Is alle stamdata goed onderhouden? Is het budgetteringsproces al geformaliseerd? Hoe bepaalt u marge of resultaat? Door hier invulling aan te geven kunt u beter en gerichter sturen.

De AGF blauwdruk is geen softwareproduct

We geloven niet in dure licenties en onderhoudscontracten. U betaalt alleen voor de implementatie. En omdat we weten waar we naartoe werken is de doorlooptijd korter dan wanneer u zelf zou gaan bouwen.

Cases BI Binnen De AGF

Weten wat je echt verdient aan een order

Niets zo complex als resultaatberekening binnen de AGF. Bij BE Fresh Produce werd de AGF Blauwdruk geïmplementeerd. De inzichten waren zo waardevol dat zij inmiddels hun calculatie systeem hebben aangepast. Tevens is het salesteam getraind om met deze data aan de slag te gaan.

Lees verder »

Voorspellen welke klant wat gaat inkopen

Bij deze AGF handelaar zien ze in één oogopslag veranderingen in het koopgedrag bij hun klanten. Hiermee kan het salesteam sneller reageren, worden klanten toch nog binnenboord gehouden, top klanten beter bediend en is de verkoop is gestegen.

Lees verder »

Beter Inzicht In Claimgedrag

Een Koelteam bekijkt dagelijks de data over het claimgedrag en brengt in kaart waar het proces geoptimaliseerd kan worden. Nu duidelijk is welke producten vaker bederven of welke klantlocatie meer claims opleveren worden hier oplossingen voor bedacht.

Lees verder »

Wij werken o.a. voor:

befresh-logo
thumbnail_logo dwl
Schermafbeelding 2021-04-21 om 14.12.29
Schermafbeelding 2021-04-21 om 14.16.24

Ook aan de slag met BI binnen uw bedrijf?

Wij komen graag vrijblijvend brainstormen over uw data vraagstukken.