Organisatiethema’s in Power BI
In Power BI is het al sinds jaar en dag mogelijk om te werken met een thema. Dit zorgt ervoor dat je eenvoudig de opmaak van de visualisaties in één keer kunt configureren en niet iedere visualisatie met de hand hoeft op te maken:

In eerste instantie werk de meegeleverde editor de indruk dat je met name de kleuren kunt configureren:

Online zijn echter diverse editors, zoals PowerBI.tips en themes.pbix, beschikbaar waarmee je ook andere zaken kunt configureren zoals de padding, kleur, dikte en afronding van randen en achtergrondkleur.
Een nadeel van deze thema’s is dat deze in het Power BI rapport geüpload moeten worden en daarom vanaf een centrale plek gedeeld moeten worden, bijvoorbeeld in Microsoft Teams of via SharePoint. Vanaf nu heeft Microsoft hier echter een nieuwe optie voor beschikbaar gesteld, namelijk de organisiatiethema’s!
Deze nieuwe optie is op dit moment in preview (en kan dus functioneel nog wijzigen of niet helemaal naar behoren functioneren) en beschikbaar voor beheerders van de Power BI Tenant. Via het Admin Portal is er in het menu een nieuwe optie beschikbaar genaamd “Organizational themes (preview)”:

Via deze optie kun je eenvoudig een nieuw thema uploaden dat je beschikbaar hebt in JSON-formaat. Bij het uploaden wordt het thema ook direct gevalideerd en krijg je een melding wanneer deze niet aan de juiste standaarden voldoet.

Na het uploaden is het thema niet direct beschikbaar in Power BI Desktop, hiervoor moet deze eerst nog beschikbaar worden gesteld. Dit kan eenvoudig worden gedaan door het thema uit de lijst van beschikbare thema’s te selecteren en te kiezen voor de optie “Enable for theme gallery”:

In Power BI komt het thema dan direct beschikbaar, opnieuw opstarten is hiervoor niet nodig. Wel moet Power BI Desktop zijn aangemeld op de juiste tenant:

Omdat de opties voor thema’s zich continu ontwikkelen (lees: steeds meer zaken die handmatig te configureren zijn kunnen ook via een thema standaard worden meegegeven) is de kans groot dat je op enig moment een nieuwe versie van het template beschikbaar wilt stellen. Dit doe je door in het Admin Portal het thema uit de lijst te selecteren en te navigeren naar “Details”:

Belangrijk om te weten is dat het beschikbaar stellen van een organisatiethema geen impact heeft op bestaande rapportages. Rapportages die al zijn ontwikkeld en gepubliceerd blijven gebruik maken van het thema dat al is geconfigureerd. Ook wanneer een thema wordt bijgewerkt met een nieuwe versie van het JSON-bestand heeft dit geen effect op de bestaande rapportages die de oude versie van het thema gebruikte. Microsoft heeft hier bewust voor gekozen omdat het lastig vooraf in te schatten is wat de impact is van een nieuw thema en ze geen ongewenste wijzigingen willen op rapportages die al in gebruik genomen zijn.
Wil je meer weten hierover? Lees dan de bijbehorende blog.