Power BI Update Oktober 2025

Power BI Update oktober 2025

Power BI oktober 2025

In oktober is de nieuwste versie van Power BI Desktop beschikbaar gesteld. Hierin zitten diverse grote en kleine verbeteringen, de belangrijkste hiervan hebben we hieronder op een rijtje gezet.

Bing maps

Maak je in één van je rapportages gebruik van de klassieke kaartweergaves (de weergave van data op een kaart van bijvoorbeeld Nederland, niet de KPI-kaarten), dan is het goed om te weten dat deze ondersteuning komt te vervallen. Op dit moment is de timing hiervan nog niet bekend, maar wanneer je een rapportage opent met zo’n visualisatie in Power BI Desktop of de Power BI Service dan verschijnt de volgende melding in beeld:

Door te klikken op “Upgrade” wordt de visualisatie omgezet naar een Azure-kaart en wordt de data weer getoond. Omdat de dienst hierachter anders in elkaar zit kan het zijn dat de weergave afwijkt van wat je gewend bent en dat je mogelijk in de instellingen nog aanpassingen moet doen om het beter aan te laten sluiten:

Deze andere kaartweergave biedt diverse opties die in de klassieke kaartweergave niet beschikbaar waren. Hierbij moet je denken aan het clusteren van datapunten, het gebruik van een heatmap en het toevoegen van extra data-lagen zoals de verkeerssituatie.

Voor de volledigheid nog even visueel in beeld gebracht welke visualisaties gaan verdwijnen (rood) en welke hiervoor in de plaats komen (groen):

Button slicer

De nieuwe button slicer is alweer langere tijd beschikbaar in Power BI, maar tot nu toe altijd als preview functie. Daar komt deze maand verandering nu deze algemeen beschikbaar (GA – General Available) is. Dit is niet alleen een wijziging van de status van deze functionaliteit maar ook direct een uitbreiding met de nieuwe functie Highlight:

Met deze nieuwe functie kun je het gedrag van de slicer aanpassen wanneer er in een visualisatie één of meerdere waardes zijn geselecteerd. Normaal zal de slicer enkel nog de waardes tonen die horen bij de geselecteerde waarde in de visualisatie:

Wanneer de optie Highlight Label wordt gebruikt blijven alle opties in de slicer zichtbaar, maar krijgen ze een andere opmaak:

Het is hierbij mogelijk om de opmaak te wijzigen van deze items en ook om het extra label dat hiermee wordt toegevoegd aan de slicer te verbergen.

Naast deze nieuwe functie zullen nieuw toegevoegde slicers de optie “Auto grid” standaard aan hebben staan:

Deze optie moet ervoor zorgen dat de beschikbare blokken zich automatisch verdelen over de beschikbare ruimte wanneer deze als een grid worden getoond:

Echter lijkt de manier waarop deze optie werkt lang niet altijd het gewenste effect te hebben en hadden ze deze optie beter uit kunnen laten staan om op die manier de juiste weergave terug te geven:

Table expand

Ken je die situaties waarbij je een tabel hebt en waarbij er (veel) ruimte zit tussen de meest rechter kolom en de scrollbalk? Zoals hier:

Je kunt dit natuurlijk oplossen door één van de kolommen breder te maken of de totale visualisatie smaller, maar dat lijnt niet altijd mooi uit met andere visualisaties en levert weer problemen op wanneer je een extra kolom toevoegt. Hier is nu een eenvoudige oplossing voor met de optie “Grow to fit” onder de eigenschappen van de kolomkoppen:

Het resultaat is een tabel die zich automatisch aanpast aan de breedte, ook wanneer je hier later nog een kolom aan toevoegt:

Op het moment van schrijven lijkt deze functie nog niet 100% naar behoren te werken. Op het moment dat er een verticale scrollbalk aanwezig is in de visualisatie dan wordt hier geen rekening mee gehouden en worden de kolommen iets te breed.

Performance analyzer

Vorige maand kondigde Microsoft de Performance Analyzer aan in de Power BI Service. Deze was op dat moment nog niet beschikbaar en is dat op dit moment ook nog niet. Microsoft heeft in zijn blog aangegeven dat de oplevering hiervan inderdaad vertraging heeft opgelopen en dat deze binnen enkele weken alsnog beschikbaar komt.

 

PowerPoint-integratie

Wanneer je gebruik maakt van de integratie van Power BI in PowerPoint dan is het je misschien weleens opgevallen dat het bijwerken van meerdere Power BI integraties handmatig stuk voor stuk moet gebeuren. Dit is ook wat Microsoft terug heeft gekregen vanuit de communicatie en daarvoor hebben ze nu een tweede add-on ontwikkeld: de Power BI Controller:

Met deze add-on geïnstalleerd is er aan de rechterkant van het scherm een nieuw menu beschikbaar waarmee een aantal acties uitgevoerd kunnen worden. Zo is het mogelijk om in één keer alle integraties in de geopende presentatie om te zetten naar live-view of een snapshot:

De volledige blog met alle vernieuwingen in Power BI vind je hier.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Translate »