BI in de AGF

Het Strategische Spel Tussen Verkoop & Teelt En De Impact van BI

Deze Phalaenopsis kweker heeft met data zijn teeltproces geoptimaliseerd en behaalde dit jaar zelfs een record drietakkers. Tevens hebben nieuwe inzichten ervoor gezorgd dat de sales nu veel beter kan voorspellen hoeveel voorraad voorhanden is, het resultaat: scherpere afspraken met de klant en minder veiling verkoop. Tenslotte heeft de kweker met nieuwe data over zijn planten verbeteringen voor koeling op ras niveau gemaakt.

Pas na 1,5 jaar groeitijd weten welke orchideeën werkelijk voorhanden zijn. Niets zo spannend als de verkoop van levend materiaal. Het is daarom voor zowel de teler als de salesafdeling belangrijk zo snel mogelijk inzicht te krijgen in de werkelijke aantallen in de kas en de verkoop in de desbetreffende weken. Zou men teveel verkopen dan is de kas leeg en moet er nee verkocht worden met dure claims als gevolg. Maar als men te weinig verkoopt blijven ze met planten zitten die na een week of twee tegen te lage prijzen geklokt worden op de veiling.   

Bij De Vreede werd deze informatie inzichtelijk gemaakt met de implementatie van Power BI. De informatie was zo waardevol dat zij inmiddels minder planten via de veiling hoeven aan te bieden, wat weer resulteert in een hogere kale plantprijs.

Tevens is een beter inzicht in de kweekduur en kwaliteit van de verschillende rassen verkregen waardoor men steeds beter teelt en dit jaar zelfs het record drietakkers is verbroken. 

 

Power BI Dashboards & Sales  

Dit strategisch spel tussen de teelt, de verkoop en de begroting kan met de nieuw verkregen inzichten veel beter gespeeld worden. Zo zijn er Power BI dashboards ontwikkeld die in één oogopslag laten zien welke planten in welke weken verkocht zijn en of dit afwijkt van de begroting. In deze overzichten is tevens ruim van te voren te zien of er een tekort ontstaat zodat men nog kan schuiven met volgroeide planten. Maar ook de overschotten worden hierdoor direct duidelijk in kaart gebracht zodat de Salesafdeling nog de tijd heeft om deze tegen een goede prijs te verkopen voordat ze geklokt worden.   

De verkoop data wordt tevens gekoppeld aan het percentage planten dat verkocht wordt via klokhandel. In het design van de dashboards hebben deze een opvallende kleur en vorm. Zo kan men in één oogopslag zien welke planten niet voldoende verkocht zijn, de begroting dus niet is gehaald en waar in de toekomst nog winst te behalen is.

Deze Screenshots Bevatten Fictieve DEMO data

Groei plant & Begrote Afzet  

Om de verkoopafdeling nog meer inzicht te geven over de haalbaarheid van de begrote planten wordt er ook data verzameld over de groei van de plant. Als de orchideeën na een dik jaar groeien een stokje krijgen ter ondersteuning wordt er met een camera een foto gemaakt op basis waarvan data beschikbaar komt over de hoeveelheid takken en kleur van de plant. Daarnaast worden er met metingen per ras bepaald wat de perfecte koelmomenten zijn waardoor de planten nog beter en sneller groeien.

Deze data over de groei en verwachte oogst wordt direct gekoppeld aan de BI dashboards waardoor de salesafdeling real time inzicht heeft in de voorraad en daarmee eventuele tekorten of overschotten.   

Deze Screenshots Bevatten Fictieve DEMO data

Al dit inzicht leidt tot sales die nog beter is afgestemd op de daadwerkelijk geteelde planten. In de omzetrapportage is tevens terug te zien voor welke planten een goede prijs is gekregen en welke afnemer voor de beste omzet en prijzen per plant zorgt. Stuurinformatie voor de salesafdeling die hiermee direct kan zien met welke klanten scherper onderhandeld moet worden en welke relaties warm gehouden en gemotiveerd moeten worden tot grotere bestellingen.  

Ook nieuwsgierig naar wat BI voor uw organisatie kan betekenen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend inspiratie gesprek >

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Translate »