Data Binnen De AGF

Beter inzicht in kostprijzen en marges. De oorzaken van claims ontdekken. Het koopgedrag van uw klanten voorspellen. Of sensordata in de kas gebruiken om het kweekproces te optimaliseren. Met data binnen de AGF heeft u goud in handen.

Binnen de AGF markt werken we zowel voor de handelaren, eindverwerkers als de kwekers en telers. Data is voor de gehele keten goud waard.

Bedrijven binnen de AGF hebben allemaal te maken met:

  • Kleine orders en veel verschillende afnemers
  • Houdbaarheid producten en claims
  • Onzekere aanvoer en lage voorraden
  • Seizoens- en weersinvloeden die vraag en aanbod beinvloeden

 

Bedrijfs- en procesoptimalisatie bepaalt welk bedrijf de concurrentie ver voor blijft. Met data zorg je ervoor dat je je marge en resultaat altijd scherp hebt waardoor je betere offertes maakt en meer verdient per klant. Hou je glashelder inzicht in je prijsstelling, omzetdoelstellingen en winstprognoses. Je ontdekt sneller waar claims ontstaan en kunt zo de processen verbeteren waardoor je met minder bederf te maken hebt. Je bepaalt gemakkelijker wie je belangrijkste klanten zijn, waar de vraag gaat ontstaan en hoe je de verkoop afstemt op de voorraad waardoor je meer omzet haalt uit je klanten.

Bij kwekers en telers gaan we ook aan de slag met sensordata in de kas, bederf per ras en optimalisatie van het kweekproces.

Cases BI Binnen De AGF

Inzicht claimgedrag in AGF markt

Beter Inzicht In Claimgedrag

Een Koelteam bekijkt dagelijks de data over het claimgedrag en brengt in kaart waar het proces geoptimaliseerd kan worden. Nu duidelijk is welke producten vaker bederven of welke klantlocatie meer claims opleveren worden hier oplossingen voor bedacht.

Lees verder »
Sensor data in de kas

Sensor Data In De Kas Reduceert Kosten en Verbetert Oogst

Precisie agricultuur resulteert voor kweker, telers en boeren in een zo’n optimaal mogelijk gebruik van water, mest of zaden op hun velden of in de kassen. Door het gebruik van sensoren krijgen ze een beter inzicht in hun oogst op micro niveau. Van elke plant, elke vierkante centimeter, is data voorhanden. Lees in dit artikel hoe je op dat niveau de oogst kunt bewerken en de impact op de natuur en kosten tot het minimum beperken.  

Lees verder »

Business Intelligence binnen de AGF markt is een expertise op zich.

  • Eén product dat per dag en leverancier verschillende inkoopprijzen heeft. Hoe bereken je dan het resultaat?
  • Commissie en vastkoop partijen die door elkaar heen worden gebruikt. Hoe bereken je dan de marge? 
  • Kosten die variëren per klant, per type transport en per product. Hoe hou je dan toch inzicht in je prijsstelling, omzetdoelstellingen en winstprognoses?
  • Met een product dat onderweg bederft, beschadigd is of niet het juiste formaat heeft. Hoe ontdek je dan de oorzaken van deze claims?
  • Een groot klantenbestand en veel kleine orders die dagelijks verschillen. Hoe bepaal je dan je belangrijke klanten & optimaliseer je het salesproces?

Met onze jarenlange kennis en ervaring in de AGF sector hebben we een best-practice ontwikkeld waarmee dit allemaal in één oogopslag inzichtelijk gemaakt is.

AGF Dashboards

Door vanuit verschillende systemen of invalshoeken data met elkaar te verbinden ontstaat er meerwaarde. Bij de start van een data traject wordt een datawarehouse ontwikkeld wat aan ieder systeem kan worden gekoppeld, zoals Navision, GreenCommerce of FreshNG. Vanaf dan is de organisatie voor informatie niet meer afhankelijk van het softwaresysteem, maar kunnen rapportages makkelijk in Power BI worden gemaakt met data vanuit het datawarehouse. Dat kan dan verder aangevuld worden met data vanuit ERP, WMS, TMS, inspectieresultaten, gewerkte uren, maar ook openbare data zoals weersverwachtingen, openbare AGF-prijzen, etc.

Nieuwe inzichten

Door deze data te koppelen ontstaan er interessante nieuwe inzichten. Zoals het koppelen van inspectieresultaten, de leeftijd van de voorraad en uitval aan de klachten. Met dit inzicht kan de handelaar of teler het aantal klant klachten en claims significant terugdringen. Door alle systemen bij elkaar brengen ontstaat er 360 graden inzicht in de organisatie. Dit betekent één betrouwbare bron voor alle managementinformatie.

Naast een snelle implementatie zorgen wij er ook voor dat u het maximale uit uw stuurinformatie haalt. Om dit mogelijk te maken geven de we potentie van uw data weer en identificeren we “gaps” in uw informatievoorziening. Wat is er, naast de aanwezige data, nog meer nodig om de rapportages goed aan te laten sluiten? Welke bedrijfsprocessen zijn nog niet volledig ingericht? Is alle stamdata goed onderhouden? Is het budgetteringsproces al geformaliseerd? Hoe bepaalt u marge of resultaat? Door hier invulling aan te geven kunt u beter en gerichter sturen.

De AGF dashboards worden maatwerk voor uw organisatie aangepast en bevatten onder andere de volgende gebruikelijke rapportages die afhankelijk van uw situatie wordt toegepast:

  • Inzicht in colli, pallets, omzet en resultaat
  • Inzicht in claims
  • Inzicht in nog te factureren omzet
  • Sturen op targets
  • Vergelijken met voorgaande perioden
  • Per artikel(groep), klant & accountmanager
  • Meerdere (handels)bedrijven of meerdere locaties
Previous
Next
De AGF blauwdruk van ProAnalytics is een template dashboard in Power BI voor AGF handelaren. Deze kan snel en eenvoudig worden aangepast naar de wensen van de organisatie. Het biedt handelaren een snelle start in Business Intelligence met slimme inzichten die zijn gebaseerd op kennis en ervaring in de AGF sector.

Wij ontsluiten de data o.a. uit:

Gedurende de implementatie ontwikkelen we een datawarehouse wat aan ieder systeem kan worden gekoppeld, zoals Navision, GreenCommerce of FreshNG. U heeft hiermee de eerste stap gemaakt om datagedreven aan de slag te gaan. Vanaf nu bent u voor informatie niet meer afhankelijk van uw softwaresysteem, maar kunnen rapportages makkelijk in Power BI worden gemaakt met data vanuit het datawarehouse.

De blauwdruk

Iedere organisatie is uniek. Hoewel er misschien overlap is in de primaire bedrijfsprocessen zoals het inkoop-, verkoop- en magazijnproces, wil dit niet zeggen dat iedere AGF handelaar zijn organisatie op dezelfde manier aanstuurt. De ene organisatie stuurt op resultaat per partij en omzet per accountmanager, de andere organisatie stuurt meer op marge per klant en op colli per productgroep. Daarnaast is uw informatiebehoefte – net als uw organisatie en uw omgeving – continu aan verandering onderhevig. Een standaard dashboard biedt daarom geen oplossing.

De blauwdruk, die maatwerk voor uw organisatie wordt aangepast, bevat onder andere de volgende gebruikelijke rapportages die afhankelijk van uw situatie wordt toegepast:

  • Inzicht in colli, pallets, omzet en resultaat
  • Inzicht in claims
  • Inzicht in nog te factureren omzet
  • Sturen op targets
  • Vergelijken met voorgaande perioden
  • Per artikel(groep), klant & accountmanager
  • Meerdere (handels)bedrijven of meerdere locaties

AGF Data Stories

Recent zijn we in samenwerking met AGF.nl en het vakblad de Primeur aan de slag gegaan met data stories. Hierin visualiseren wij de data van wereldhandel, import en export van groente en fruit zodat in één oogopslag grote hoeveelheid data en informatie zichtbaar wordt.

Wij werken o.a. voor:

Ook aan de slag met data binnen uw bedrijf?

Wij komen graag vrijblijvend brainstormen over uw data vraagstukken.

Translate »