Werkgeluk

Werkgeluk Meten? Data Genoeg!

Gelukkige werknemers vertaalt zich vaak in een succesvoller bedrijf. Het is dus enorm waardevol om in kaart te kunnen brengen of jouw werknemers gelukkig zijn. En dat gaat verder dan een jaarlijkse werknemerstevredenheid enquete. Er is binnen de organisatie al zoveel data voorhanden die een indicatie kan afgeven over hoe gelukkig jouw werknemers zijn. In dit artikel een inventarisatie van deze data en hoe deze meer inzicht in het werkgeluk van jouw team kan verschaffen.

“Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”

Richard Branson

De meest directe manier om te meten of je werknemers gelukkig zijn is ze vragen hoe ze zich voelen. Dat kan met een jaarlijkse tevredenheid enquete maar één moment opname per jaar is wel wat summier. Tegenwoordig zijn er mooie tools (bijv: 2DaysMood, EverybodyFrank), om elke dag even te vragen hoe ze zich voelen. Maar je hoeft niet eens met een enquête te beginnen. In bestaande data binnen je organisatie zit ook veel waardevolle informatie opgeslagen.

 

1. Personeelsdata

Deze data wordt voor andere doeleinde verzameld maar je kunt er indirect uit aflezen of je werknemer gelukkig is. Denk hierbij aan data uit je HR & Financiële systemen zoals:

  • Verzuim: wist je dat bedrijven waar de werknemers gelukkig zijn gemiddeld 3 verzuimdagen hebben en de minder succesvolle organisaties een gemiddelde van 9 dagen hebben. Bij verzuimdata wordt ook gekeken naar de lengte en de frequentie. Als iemand zich vaker per jaar ziek meldt is er meer kans op burn out en kan je ervan uitgaan dat diegene zich ook niet perse gelukkig voelt in zijn werk.
  • Verloop: als werknemers snel en vaak vertrekken is dit een duidelijke indicatie dat het werkgeluk niet erg hoog is.
  • Omzet: hoeveel omzet wordt er per werknemer gemaakt, als iedereen zich gelukkig voelt dan voelt de klant dat ook en is die geneigd meer af te nemen.
  • Calamiteiten & Veiligheid: hebben jouw werknemers veel te maken met agressie van klanten of cliënten, Arbo inspecties/boetes, klachten over de werkplek, te weinig pauze nemen, ongevallen op de werkvloer.
  • Fraude: wordt er veel gestolen, hoeveel juridische zaken lopen er per jaar.
  • HR klachten: klachten over managers, pesten op de werkvloer, ongewenste intimiteiten, teamwisselingen, niet samen kunnen werken.
  • Leren & ontwikkelingen: werknemers die zich mogen ontwikkelen zijn vaker gelukkig. Hoe vaak gaat iemand op cursus, welke diploma’s en certificaten worden er gehaald.

"Een medewerker wiens stem wordt gehoord op de werkvloer, is 4,6 keer meer geneigd om zijn beste prestaties te leveren."

Salesforce Research, 2017

2. Recruitment data

Organisaties waar werknemers gelukkig zijn trekken ook gemakkelijker nieuwe mensen aan. Je zou daarom ook aan de volgende data kunnen denken:

  • Hoeveel aanmeldingen per openstaande vacature zijn er binnen gekomen?
  • Hoe lang duurt het om een vacature te vullen?
  • Hoeveel mensen accepteren een baan aanbod?
  • Hoeveel nieuwe mensen beginnen er elk jaar?
  • Verwachte uitstroom: hoeveel mensen verwacht je dat er gaan vertrekken?

 

Wat dit zegt over werkgeluk verschilt natuurlijk per sector. Maar in sectoren waar de concurrentie groot is is dit wel een maatstaf voor hoe leuk ze denken dat het is om bij jouw bedrijf te werken.

 

3. Klant data

Gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige klanten. Deze data is dus een indicatie van hoe gelukkig iedereen is. Denk hierbij aan:

  • Klanttevredenheid; aantal klachten, retouren, cijfers klanttevredenheidsonderzoeken.
  • Klant loyaliteit, hoe vaak komen ze terug, hoeveel herhaalaankopen?
  • Merkbeleving; hoe ervaart de klant het bedrijf, krijgen ze er een goed gevoel bij?
  • Hoeveel nieuwe klanten zijn erbij gekomen?

 

4. Performance Data

Een gelukkige werknemer is beter in zijn werk. Denk bij performance aan data als:

  • Productiviteit: hoeveel krijgt een werknemer gedaan in zijn 8 uur per dag. Let op! deze data heeft ook een kantelpunt, als de productiviteit heel hoog ligt wordt er wellicht te hard en teveel gewerkt wat op lange termijn slecht kan zijn voor het werkgeluk en zelfs kan resulteren in burn outs. Dit kantelpunt is belangrijk om in de gaten te houden.
  • Kwaliteit & fouten; aantal afgekeurde producten, processen die stagneren, aantal retouren of claims.
  • Succesratio van nieuwe producten en diensten; aantal nieuwe producten gelanceerd, aantal ideeën gepresenteerd, nieuwe omzet gerealiseerd

"Organisaties met gelukkige en betrokken medewerkers laten een productiviteitstoename van 31% zien en een groei in het verkoopsucces van 37%."

Shawn Achor, 2011

Data Warehouse Werkgeluk

Al deze data komt meestal niet uit één systeem rollen. Je vindt deze informatie in HRM systemen, Klantsystemen, Financiële Administratie en eventuele enquête tools. Het is dus van groot belang om deze data op een juiste manier bij elkaar te brengen.

Door middel van een data warehouse kan deze data zorgvuldig verzameld worden. Middels goed uitgedachte dashboards in Power BI kun je dan in één oogopslag zien hoe het staat met het werkgeluk binnen jouw organisatie en weet je precies waarop je moet sturen om dat werkgeluk te verbeteren.

Kortom, om met het werkgeluk van je werknemers aan de slag te gaan kun je direct van start met bestaande data. Vanuit daar kan gekeken worden hoe deze verder verrijkt kan worden.

Interesse? Wij komen graag eens brainstormen over werkgeluk binnen jullie organisatie. Neem contact met ons op voor een inspiratiesessie.

Werken bij de leukste BI club?

Bij onze snelgroeiende start-up in de BI is geen dag hetzelfde. Je ontwikkelt jezelf in een razendsnel tempo, krijgt direct uitdagende klussen en werkt in kleine teams met inspirerende collega’s.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Tessa Smits

Tessa Smits

Manager Business Development Creatief, out of the box en analytisch. Zet nieuwe ontwikkelingen en trends op het gebied van data om naar praktische oplossingen binnen de verschillende markten. Marketeer met een grote passie voor ondernemen & innovatie.
Translate »