BI binnen de AGF

Weten wat je echt verdient aan een order

Niets zo complex als resultaatberekening binnen de AGF. Bij BE Fresh Produce werd de AGF Blauwdruk geïmplementeerd. De inzichten waren zo waardevol dat zij inmiddels hun calculatie systeem hebben aangepast. Tevens is het salesteam getraind om met deze data aan de slag te gaan.

Weet je exact welke kosten aan de verkoop van uw product bijdragen? Kan je per dag in één oogopslag zien wat je verdient aan de verkoop van dat product aan die specifieke klant? Weet je welke klanten je het meest opleveren of welk product het meest rendabel is? Inzicht in deze vragen is voor de AGF handelaar goud waard. Immers als je weet wat een product je werkelijk kost kan je een betere prijsopgave maken. Als u weet welke klant het meeste oplevert weet uw salesteam welke klant gepamperd moet worden. Als je kunt zien welke producten geld kosten weet je dat ze uit het assortiment mogen.

Business Intelligence binnen de AGF markt is een expertise op zich. Niets zo complex als resultaatberekening binnen de AGF. Wat als de inkoopprijs van één product per dag en per leverancier verschilt? Wat als de kosten per klant, per transport verschillen? Hoe hou je dan toch inzicht in je prijsstelling, omzetdoelstellingen en winstprognoses? Hoe blijf je de vinger aan de pols houden en de juiste acties doorvoeren?

Joost Romijn, BI Consultant bij ProAnalytics kwam zelf uit de AGF markt en zag deze uitdagingen. ERP systemen die niet de juiste uitdraaien gaven, data die niet met elkaar gecombineerd kon worden. Hij bouwde daarom aan een BI dashboard speciaal voor de AGF markt. Maar niet als een standaard tool. Hij wist ook dat elke AGF handelaar een eigen ontwerp nodig had, inzichten die specifiek voor dat bedrijf belangrijk waren. Maatwerk dus maar op een AGF fundering en daarmee een stuk sneller te implementeren dan normaal BI traject.

Inmiddels draait het eerste AGF bedrijf, BE Fresh Produce uit De Lier, volop op hun nieuwe BI omgeving. De inzichten waren zo waardevol dat zij inmiddels hun calculatie systeem hebben aangepast. Tevens is het salesteam getraind om met deze data aan de slag te gaan. Zij kunnen klanten nu veel beter beoordelen, zien in één oogopslag welke klant het meeste oplevert of welke heel weinig marge geeft. En doordat ze nu ook zien welk product het meest rendabel is weten ze welk product ze dan nog even extra moeten pushen. Deze helderheid maakt dat de KPI’s voor het salesteam veel duiderlijker zijn en de verkoop gestegen is.

Wilt u weten wat BI voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een inspiratie gesprek >

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Translate »