Geluksscore gezondheidszorg

Geluksscore Geeft Zorginstelling Inzicht In Werkelijke Clientbeleving

Je kunt nog zoveel data verzamelen over aantal clienten, zorgbehandelingen of omzet, uiteindelijk draait het in de zorg nog steeds om mensen. Hoe hebben zij de behandeling ervaren? Hoeveel vrijheid ervaren ze tijdens de opname? Hebben ze het gevoel dat er naar ze wordt geluisterd. De data uit deze vragen resulteert in een geluksscore. Met deze score kan een zorginstelling in één oogopslag zien waar verbeteringen mogelijk zijn en hoe men het doet t.o.v. collega instellingen.

Eén van onze klanten is zo’n zorginstelling die met de geluksscore werkt. Gedurende het jaar worden er meerdere enquetes bij cliënten afgenomen. Het gaat in deze vragenlijsten echt over de beleving van de client. Denk aan vragen als; Hoe heb je de zorg ervaren? Hoe wordt de mate van meebeslissen over de behandelingen ervaren? Hoe worden afspraken nagekomen? Hoe wordt de deskundigheid van de medewerkers ervaren? Is men vriendelijk? Krijgt de client genoeg aandacht? Is het eten lekker en hoe wordt er schoongemaakt?

De antwoorden op deze vragenlijst kunnen bijvoorbeeld via SurveyMonkey, een Clientendossier of Excellijsten worden verzameld waarna ze gekoppeld worden aan andere data uit zorgsoftware of financiële administratie. Of wij maken maatwerk formulieren in MS Forms of Powerapps. Tevens wordt deze data gekoppeld aan data van Zorgkaart Nederland.

Power BI Dashboards

Met al deze data worden verschillende soorten Power BI dashboards gemaakt. Zo wordt visueel inzichtelijk gemaakt hoe de zorginstelling ervoor staat. Zijn er bepaalde gebieden waarop men beter of slechter scoort? Hoe doet een specifieke locatie het ten opzichte van andere locaties of het gemiddelde van de concurrent? En omdat er meerdere keren per jaar gegevens worden verzameld kunnen trends inzichtelijk worden gemaakt en voorspellingen worden gedaan.

In deze dashboards kan er gemakkelijk gefilterd worden op locatie, soort zorg behandeling of de deskundigheid van de locatie. In een kaart van Nederland kan men aan de grote van de ‘bubbel’ zien welke locatie goed presteert. Door op een locatie te klikken krijgt men direct de details te zien, op welke gebieden scoort deze locatie dan goed? Hoe zag de beoordeling er een jaar geleden uit? Welke trends kunnen we ontdekken?  

Ervaart een jonger iemand deze locatie beter of slechter? 

Tevens worden de data van de cliënten gekoppeld aan de beoordelingen. Zijn cliënten die voor specifieke behandelingen komen vaker tevreden of juist niet. Beoordeelt een jonger iemand de locatie anders dan een ouder iemand? Wat was de zorgzwaarte van een client en wat heeft dit voor effect op de beoordeling? 

Kwaliteitsanalyse locatie 

Zo kan men voor verschillende locaties zien welke expertises het goed doen, welke cliënten er het meest gelukkig zijn en hoe de werknemers het beste tot hun recht komen. Als bepaalde data echt opvalt is het zaak om verdere analyse te maken. Is de locatie net verhuisd? Is er net een nieuwe teamleider aangenomen? Was het verzuim hoog? Al deze informatie leidt tot betere beslissingen en geeft interessante feedback voor locatie onderling, zo kan men van elkaar leren.  

Ook nieuwsgierig wat Business Intelligence voor uw zorginstelling kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een inspirerend gesprek.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Translate »