Oorzaken claims (1)

Wat zijn de oorzaken van claims? Met data ontdek je de rotte appel!

Claims is één van de grootste kostenposten voor een AGF handelaar. Het terugbrengen van het percentage claims kan een boel gemiste omzet of kosten besparen. Om hier op te kunnen sturen wil je weten wat de oorzaak was van de claims die je hebt gehad. Dit kan veroorzaakt zijn door inferieure productkwaliteit, problemen tijdens transport of de hoge kwaliteitsnormen van de klant.

Met data kun je gemakkelijk inzichtelijk krijgen welke klanten veel claimen en om welke reden. Ook kun je dit vergelijken met andere klanten die wellicht hetzelfde product ontvingen. Kreeg je daar dezelfde claim? Of claimen bepaalde klanten opvallend vaak? Zijn er bepaalde producten die veel klachten opleveren? Komt dit door één leverancier? Of geldt dit voor alle leveranciers van dit product? Gaat er vaak iets fout bij luchttransport? Of staat het product te lang binnen de eigen voorraad?

Als je eenmaal dit soort informatie helder hebt kun je gerichter gaan sturen. Als klanten overmatig veel claimen kun je een hogere dekking rekenen. Als een bepaalde leverancier vaak slechte kwaliteit levert kun je samen naar verbeteringen kijken. Als het transport problemen geeft, wordt het wellicht tijd voor een andere transporteur of routeplanning. En met inzicht in de leeftijd van de huidige voorraad kun je product tijdig verkopen, voordat het klachten oplevert.

Hiermee kunnen de claims significant terug gebracht worden en daarmee wordt de brutomarge direct beter.

Benieuwd hoe je met de inzet van data het aantal claims verlaagt?

Joost Romijn onze senior BI consultant AGF komt tijdens een inspiratiesessie graag laten zien wat de mogelijkheden van data binnen de AGF zijn. Tijdens deze sessie bespreekt hij de verschillende manieren om waarde te halen uit jullie specifieke data, deelt best practice cases uit de sector en kijkt wat relevant is voor jouw organisatie.

Plan een inspiratie sessie in

In één sessie up to date over data mogelijkheden in jouw bedrijf.

Hoe wordt je een datagedreven organisatie? En waarom zou je hier aan beginnen? Tijdens de inspiratiesessie kijken we samen naar de mogelijkheden van data in de AGF. We bespreken de verschillende manieren om waarde te halen uit je data en kijken wat relevant is voor jouw organisatie. Daarbij kunnen we inspireren met onze templates en best practices voor de AGF sector. We tonen voorbeelden en nemen je mee in de reis naar datagedreven werken. Plan nu vrijblijvend een inspiratiesessie in:

+31 6 21339059

rechtstreeks met Joost een afspraak maken

Adres Amersfoortseweg 102, 3941 EP Doorn

Email j.romijn@proanalytics.nl

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Translate »